Keskustelutuki ja neuvonta

Harvinainen diagnoosi tai löydös, huoli perinnöllisestä sairaudesta tai epäily harvinaisesta diagnoosista herättävät usein monenlaisia kysymyksiä ja tunteita. Tarjoamme keskustelutukea ja neuvontaa eri elämäntilanteisiin.

Keskustelutuki ja neuvonta on maksutonta tukea, joka voidaan toteuttaa valintasi mukaan joko puhelimitse tai videoyhteydellä Teams-alustalla. Yhteyden ottamiseen riittää tunne siitä, että haluaa jutella, vaikka ajatukset olisivatkin vielä jäsentymättömiä. Keskustelutuesta ja neuvonnasta on monille ollut hyötyä muun muassa seuraavissa tilanteissa:

• on herännyt epäily tai on juuri selvinnyt, että itsellä, lapsella, sikiöllä tai läheisellä on harvinainen sairaus/vamma/oireyhtymä/geeni- tai kromosomimuutos.
  • perhesuunnitteluun (esim. alkio- ja sikiödiagnostiikka) tai kantajuuteen liittyvät asiat pohdituttavat.
  • elämässä tulee muutoksia, joissa harvinainen diagnoosi aiheuttaa huolta tai haasteita.
  • mietityttää, kuinka puhua diagnoosista lapsille tai kuinka tukea sisaruksia.
Ulla Parisaari.

Keskustelutukea ja neuvontaa tarjoaa kokenut ja helposti lähestyttävä perinnöllisyyshoitajamme Ulla Parisaari. Ullalla on kymmenien vuosien kokemus harvinaisuuteen ja perimään liittyvistä asioista sekä taustallaan myös kätilön, dialogisen perheohjaajan ja seksuaalineuvojan koulutukset.

Keskustelutukea ja neuvontaa voivat hyödyntää myös eri alojen ammattilaiset, jotka kohtaavat työssään harvinaissairaita asiakkaita.

Varaa aika

Suosittelemme varaamaan ajan ajanvarauskalenteristamme, jossa valittavanasi on 30-90 minuutin mittaisia aikoja.

SIIRRY AJANVARAUSKALENTERIIN (avautuu  uudessa välilehdessä)

Voit myös soittaa ja jättää soittopyynnön vastaajaan tai lähettää sähköpostia, jolloin olemme yhteydessä mahdollisimman pian. Kiireellisissä asioissa, esimerkiksi raskausaikaan liittyvissä akuuteissa tilanteissa, suosittelemme olemaan yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse, jos ei ajanvarauskalenterista löydy aikaa nopeasti.

Puhelin: 044 5765 439
Sähköpostiosoite: harvinaiskeskusnorio@tukiliitto.fi

Keskustelutuki ja neuvonta on luottamuksellista ja työntekijää sitoo vaitiolovelvollisuus. Vaikka tapaamisia olisi useita, ei niistä synny hoitosuhdetta, johon sovellettaisiin lakia potilaan asemasta ja oikeuksista. Yhteydenotoista ei myöskään pidetä potilasrekisteriä. Kirjaamme yhteydenotot anonyymeinä omaan käyttöömme palvelun kehittämistä varten.

Information och vägledning om sällsynta, ärftliga sjukdomar på svenska

Folkhälsan erbjuder information och vägledning om sällsynta, ärftliga sjukdomar för dig som själv har en sjukdom, är anhörig eller i ditt arbete behöver information. Mera information: Folkhälsan Sällsyntadiagnoser